Dysleksja - to trudności w linearnym opracowaniu informacji: symbolicznych, czasowych, motorycznych, manualnych i językowych.
Błędy paradygmatyczne w dysleksji:
- mylenie liter podobnych
- pomijanie znaków diakrytycznych
- domyślanie się treści z kontekstu lub na podstawie podobieństwa formy
- brak rozumienia przeczytanego tekstu
- metatezy cech artykulacyjnych głosek
- dodawanie liter
- opuszczanie liter
- metatezy liter, sylab, wyrazów
- pomijanie interpunkcji
- kłopoty z odczytywaniem wyrazów jednosylabowych
OSOBA, KTÓRA JEST DYSLEKTYKIEM, JEST NIM CAŁE ŻYCIE!!!
Ryzyko dysleksji według M. Bogdanowicz:
Wobec młodszych dzieci wskazujących wybiórcze zaburzenia w rozwoju psychoruchowym, które mogą warunkować wystąpienie specyficznych trudności w czytaniu i pisani, a także w odniesieniu do uczniów, którzy napotykają na pierwsze nasilone trudności w nauce, pomimo inteligencji w normie, dobrze funkcjonujących narządów zmysłu, właściwej opieki wychowawczej i dydaktycznej w domu oraz w szkole.
Grupa dzieci objętych ryzkiem:
- dziecko pochodzące z nieprawidłowej ciąży i porodu,
- dziecko pochodzące z rodziny, w której występowały zaburzenia czytania i pisania,
- dziecko, którego rozwój w okresie wczesnego dzieciństwa i wieku przedszkolnego jest dysharmonijny,
- dziecko, które wykazuje parcjalne opóźnienie rozwoju funkcji uczestniczących w czytaniu i pisaniu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.