sobota, 27 kwietnia 2013

Dysleksja

Definicja J. Cieszyńskiej:
Dysleksja - to trudności w linearnym opracowaniu informacji: symbolicznych, czasowych, motorycznych, manualnych i językowych.

Błędy paradygmatyczne w dysleksji:
  • mylenie liter podobnych
  • pomijanie znaków diakrytycznych
  • domyślanie się treści z kontekstu lub na podstawie podobieństwa formy
  • brak rozumienia przeczytanego tekstu
Trudności w liniowym uporządkowaniu:
  • metatezy cech artykulacyjnych głosek
  • dodawanie liter
  • opuszczanie liter
  • metatezy liter, sylab, wyrazów
  • pomijanie interpunkcji
  • kłopoty z odczytywaniem wyrazów jednosylabowych
Dysleksja jest jednym z wielu rodzajów trudności w uczeniu się. Jest specyficznym zaburzeniem o podłożu językowym, uwarunkowanym konstytucjonalnie. Charakteryzuje się trudnościami w dekodowaniu pojedynczych słów, co najczęściej odzwierciedla niewystarczające zdolności przetwarzania fonologicznego. Trudności w dekodowaniu słów są zazwyczaj niewspółmierne do wieku życia oraz innych zdolności poznawczych i umiejętności szkolnych. Trudności te nie są wynikiem ogólnego zaburzenia rozwoju, ani zaburzeń sensorycznych. Dysleksja manifestuje się różnorodnymi trudnościami w odniesieniu do różnych form komunikacji językowej, często oprócz trudności w czytaniu, dodatkowo pojawiają się poważne trudności w opanowaniu czynności pisania i poprawnej pisowni.

OSOBA, KTÓRA JEST DYSLEKTYKIEM, JEST NIM CAŁE ŻYCIE!!!

Ryzyko dysleksji według M. Bogdanowicz:
Wobec młodszych dzieci wskazujących wybiórcze zaburzenia w rozwoju psychoruchowym, które mogą warunkować wystąpienie specyficznych trudności w czytaniu i pisani, a także w odniesieniu do uczniów, którzy napotykają na pierwsze nasilone trudności w nauce, pomimo inteligencji w normie, dobrze funkcjonujących narządów zmysłu, właściwej opieki wychowawczej i dydaktycznej w domu oraz w szkole.

Grupa dzieci objętych ryzkiem:
  • dziecko pochodzące z nieprawidłowej ciąży i porodu,
  • dziecko pochodzące z rodziny, w której występowały zaburzenia czytania i pisania,
  • dziecko, którego rozwój w okresie wczesnego dzieciństwa i wieku przedszkolnego jest dysharmonijny,
  • dziecko, które wykazuje parcjalne opóźnienie rozwoju funkcji uczestniczących w czytaniu i pisaniu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

3 lata i nie mówi?!

Dlaczego trzylatek nie mówi? Jakie są współczesne zagrożenia dla dzieci, które zaburzają rozwój mowy? Zachęcam do przeczytania artykułu -wyw...