piątek, 26 kwietnia 2013

Typologia zaburzeń mowy

Według J. Cieszyńskiej zaburzenia mowy dzielimy na:

1. Niezakończony rozwój mowy - niezakończony proces nabywania systemu fonetyczno-fonologicznego stwierdzamy wówczas, gdy w wymowie dziecka do 5 roku życia notujemy substytucje głoskowe wykraczające poza inwentarz głosek polskich.

2. Opóźniony rozwój mowy - jest gdy dziecko w wieku 6 lat nie ma wykształconego w pełni systemu fonetyczno-fonologicznego. Dziecko powinno mówić wszystkie głoski, gdy rozpoczyna naukę czytania i pisania.

3. Wada wymowy - gdy występuje deformacja głoski, bez uszkodzeń organicznych.

4. Odmienne realizacje spowodowane uszkodzeniami organicznymi i/lub chorobami psychicznymi - gdy dzieci mają problem z opanowaniem systemu fonetyczno-fonologicznego z powodu uszkodzeń organicznych lub innych czynników fizycznych:
  • dzieci z zaburzeniem słuchu,
  • porażeniem narządów artykulacyjnych,
  • rozszczepem podniebienia, polipami w jamie nosowej,
  • nieprawidłowym zgryzem,
  • i innymi uszkodzeniami organicznymi.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

3 lata i nie mówi?!

Dlaczego trzylatek nie mówi? Jakie są współczesne zagrożenia dla dzieci, które zaburzają rozwój mowy? Zachęcam do przeczytania artykułu -wyw...