1. Niezakończony rozwój mowy - niezakończony proces nabywania systemu fonetyczno-fonologicznego stwierdzamy wówczas, gdy w wymowie dziecka do 5 roku życia notujemy substytucje głoskowe wykraczające poza inwentarz głosek polskich.
2. Opóźniony rozwój mowy - jest gdy dziecko w wieku 6 lat nie ma wykształconego w pełni systemu fonetyczno-fonologicznego. Dziecko powinno mówić wszystkie głoski, gdy rozpoczyna naukę czytania i pisania.
3. Wada wymowy - gdy występuje deformacja głoski, bez uszkodzeń organicznych.
4. Odmienne realizacje spowodowane uszkodzeniami organicznymi i/lub chorobami psychicznymi - gdy dzieci mają problem z opanowaniem systemu fonetyczno-fonologicznego z powodu uszkodzeń organicznych lub innych czynników fizycznych:
- dzieci z zaburzeniem słuchu,
- porażeniem narządów artykulacyjnych,
- rozszczepem podniebienia, polipami w jamie nosowej,
- nieprawidłowym zgryzem,
- i innymi uszkodzeniami organicznymi.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.