Logopeda pracuje już z noworodkiem, ocenia oraz sprawdza budowę aparatu artykulacyjnego (języka, warg, podniebienia), a także służy pomocą jeżeli chodzi o stymulację mowy. W komunikacji nie chodzi tylko o słowa (komunikacja werbalna), ale także o umiejętność nawiązywania komunikacji z drugą osobą, sygnalizowanie swoich potrzeb, mowa tutaj o gestach i mowie ciała (komunikacja niewerbalna).
Na co trzeba zwrócić uwagę w rozwoju mowy dziecka do drugiego roku życia?
- 1 miesiąc życia - to dźwięki krtaniowe związane z przyjmowaniem pokarmu, komunikowanie swoich potrzeb przez płacz, pomrukiwanie, krzyk, marudzenie;
- 2 miesiąc życia - rodzic zauważa zróżnicowany płacz, wie kiedy dziecko chce jeść, a kiedy zachodzi potrzeba zmiany pieluchy;
- 3 miesiąc życia - dziecko jest zaciekawione słuchaniem innych;
- 4-6 miesiąc życia - rozkwit głużenia, melodyjne wokalizacje, rośnie sprawność ruchowa dziecka, w tym sprawność artykulacyjna;
- 5 miesiąc życia - dziecko realizuje sylaby składające się ze spółgłosek i samogłosek;
- 6-9 miesiąc życia - pojawia się gaworzenie, czyli pierwsze świadome dźwięki wydawane przez dziecko (niepojawienie się gaworzenia może świadczyć o zaburzeniu słuchu), w tym czasie dziecko zaczyna posługiwać się gestami np. podnosi rączki by wziąć je na ręce;
- 9 miesiąc życia - dziecko gotowe jest już do artykulacji słów, naśladuje dźwięki z otoczenia, ważnym elementem rozwoju jest gest wskazywania palcem,
- pod koniec 1 roku życia - występują słowa zbudowane z sylab otwartych "mama", "baba", "pa,pa", "nie"- na tym etapie najważniejsze by dziecko dążyło do kontaktu z drugim człowiekiem,
- po 12 miesiącu życia - reaguje na pytania o bliskich np. "gdzie jest tata?" oraz na prośby "daj misia", rozumie kilka lub kilkanaście słów odnoszących się do najbliższego otoczenia, reaguje na domowników,
- około 14 miesiąca życia - dziecko nazywa osoby (mama, tata), przedmioty ze swojego otoczenia ("mi"- miś, pipi - ptaszek), czasowniki (da - daj, am - jeść, aaa - spać)
- około 18 miesiąca życia - wypowiedź dziecka składa się z jednego wyrazu, rzadko dwóch,
- 2 rok życia - dziecko posiada dość duży zasób słownictwa biernego (rozumianego), podczas gdy słownictwo czynne(mówienie) jest jeszcze niewielkie.
- pod koniec 2 roku życia - dziecko używa wypowiedzi dwuwyrazowych.
Jeżeli obserwujemy odstępstwa w rozwoju mowy swojego dziecka, to koniecznie trzeba skonsultować się z logopedą.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.