środa, 31 października 2018

Porady dla rodziców dziecka z afazją motoryczną

Charakterystyka problemu:
1. Dziecko z Afazją  nie posiada mowy spontanicznej przy dobrym rozumieniu
2. Rozwój mowy dziecka  z Afazją charakteryzuje się
- nieobecnością słów lub dźwięków zbliżonych w wieku 2 lat
- niezdolnością budowania  prostej składniowej wypowiedzi składającej się z dwóch słów
- w późniejszych latach  po ukończeniu 3 lat ograniczony zasób słownika .
3. Dzieci mają trudności w zapamiętaniu wzorca ruchowego
4. Dzieci mają problem w zapamiętaniu wyrazu .

Co powinien zrobić rodzic?

1. Udaj się do specjalisty , który zajmuje się problemem Afazji
- neurolog dziecięcy
- neurologopeda
- rehabilitant
- psycholog

Twoje dziecko powinno  być pod opieką tych specjalistów . Wspólnie ustalą diagnozę i w sposób profesjonalny zaopiekują się dzieckiem.

Jak powinna wyglądać terapia logopedyczna? 
Czy moje dziecko może uczęszczać na zajęcia indywidualne i  grupowe?

Zajęcia indywidualne pomogą dziecku nauczyć się mówić , usprawnić artykulatory mowy, wykonywać prawidłowo polecenia.

Zajęcia grupowe to forma pracy z dzieckiem ,która mobilizuje do komunikacji werbalnej  z osobami obcymi ,swoimi rówieśnikami. 

W terapii grupowej neurologopeda podzieli swoją terapię grupową na  następujące zajęcia
- zajęcia słuchowo – ruchowe
- zajęcia wzrokowo – ruchowe
- zajęcia  słowno – ruchowe
- zabawa

Zajęcia słuchowo – ruchowe
Zajęcia te obejmują elementy gimnastyki i logorytmiki. Twoje  dziecko dzięki tym ćwiczeniom kształtuje rozwój ruchowy. Logopeda wywołuje głoski  sylaby ćwiczy prozodie .

Zajęcia wzrokowo – ruchowe
Dzięki tym zajęciom Twoje dziecko prawidłowo będzie wykonywało ćwiczenia  motoryczne , ruchowe.

Zajęcia  słowno – ruchowe
Ćwiczenia  między innymi  przygotują   dziecko  do nauki  czytania i pisania.

Zabawa
Obserwuj dziecko jak się bawi . Zabawa jest bardzo ważna w życiu dziecka. Rozwija wyobraźnię pobudza do komunikacji werbalnej. Baw się ze swoim dzieckiem w każdej wolnej chwili.

Pamiętaj !


Twoje dziecko może mieć problemy w zapamiętywaniu znaków graficznych.

Dlatego : 
- ćwicz z nim alfabet,
- dziel wyrazy na sylaby
- wyklaskuj rytmicznie wyrazy
- nie wyręczaj swojego dziecka w mówieniu
- nie okazuj zniecierpliwienia , gdy nie potrafi  się wysłowić
- nie izoluj od kontaktów z ludźmi
- nie stawiaj wymagań przekraczających jego możliwości
- zachęcaj do komunikacji

- ogranicz kontakt ze smartfonem, tabletem i bajkami oglądanymi w tv:)

Cytuję za 
https://czasdzieci.pl/m/ro_artykuly/id,5444db2.html, autor: Żaneta Mazurek-Dudek

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

3 lata i nie mówi?!

Dlaczego trzylatek nie mówi? Jakie są współczesne zagrożenia dla dzieci, które zaburzają rozwój mowy? Zachęcam do przeczytania artykułu -wyw...